تبلیغات
مجله پایداری سرو سرخ ((کانون دانش آموختگان ادبیات پایداری فارس)) - سیر تحول شخصیت در فیلم های دفاع مقدس
مکان تبلیغات متنی شما
درباره ما
آخرین مطالب
لینکستان
آمار سایت
 
مکان تبلیغات شما مکان تبلیغات شما Create your flash banner online in 5 step
                                         سیر تحول شخصیت در فیلم های دفاع مقدس

          در میان افرادی كه به جبهه می رفتند افرادی هم بودند كه به اجبار در جنگ حضور داشتند، اما شخصیتی كه در فیلم ها تصویر می شد، نگاهی آرمانی به جنگ و جبهه داشت و در حقیقت به گونه ای دیگر بود. در این فیلم ها آن چیزی كه شخصیت یك رزمنده بسیجی را تعیین می كرد، چیزی جز مدل آدمی با آرمان های حماسی و عرفانی نبود، به همین خاطر این رزمندگان با قهرمانان جنگ غرب خیلی متفاوت بودند.
این ها آدم های خلوت گزیده ای بودند كه جبهه برایشان مفری برای تزكیه درونی محسوب می شد و این جنگ را به نوعی عرصه ای برای آزمایش الهی قلمداد می كردند. بهترین نمونه این شخصیت ها را می توان در آثار مستند شهید آوینی دید كه ...
بعد ها در كارهای دیگر هم الگوبرداری شدند. این مستند، u1575 ارتباط مستقیمی با جبهه و جنگ داشت و الگوی خوبی برای دیگران محسوب می شد.

در میان فیلمسازان آن سال ها افراد معدودی مثل حاتمی كیا به خاطر حضور در جبهه و ارتباط بدون واسطه با جنگ از آدم های اطراف خود كه نمونه های آرمانی شخصیت های دفاع مقدس بودند، بسیار الهام گرفتند. فیلم های این دسته از فیلم سازان كه خود از نزدیك با فضای جبهه آشنا بودند و تصویر واقعی ایثار و شهادت رزمندگان را دیده بودند، تصویری از جبهه زنده می كرد كه آمیخته با همان تصورات آرمانگرایانه بود. این فیلم سازان، دفاع مقدس را دارای ماهیتی قدسی می دانستند كه در تمام ساختار فیلم هایشان تاثیر می گذاشت. وقتی به پایان جنگ نزدیك می شویم، دیدگاه های مختلفی درباره جنگ شكل می گیرد؛ به ویژه دیدگاهی كه دنبال صلح بعد از فتح خرمشهر است.

با توجه به تحولات درونی جامعه و حتی تغییر و تحولاتی كه در میان بچه های انقلابی و هنرمندانی كه از دل انقلاب بیرون آمده بودند، شخصیت های جدیدی در سینمای دفاع مقدس شكل گرفت. این شخصیت های جدید، افرادی صدمه دیده بودند كه وقتی از نبرد بازمی گشتند، با دنیایی تازه مواجه می شدند؛ دنیایی كه در آنجا منطق سرمایه، تجارت و دلالی حكمفرما بود.
آدم های این دنیا یك ماسك صوری و ظاهری بر چهره داشتند و از آرمان های اسلامی به دروغ برای منافع فردی خود بهره می بردند. در فیلم های این دوره، شخصیت های معترض به این پدیده اجتماعی شكل می گیرند. محسن مخلباف در »عروسی خوبان « با تعویض دوپلاكارد برسر در سینما می خواهد این تغییر و تحول، فضا و قهرمان جدید را نشان دهد. به همین خاطر قهرمانان جدید در قالبی از اعتراض بروز پیدا می كنند. در كنار این جریان، هنوز جریانی كه منادی ارزش های دفاع مقدس است، وجود دارد. جریانی كه كارگردانی هایی مثل ملاقلی پور و حاتمی كیا در حال ادامه دادن آن هستند. این روند همچنان ادامه دارد، تا جایی كه جنگ تمام می شود و بحران های هشت سال دفاع مقدس خود را در جامعه و در كوچك و بزرگ افراد جامعه خود را نشان می دهد. شخصیت هایی كه در فیلم های این دوران ساخته می شوند، حتی در موضع نقد هم قرار می گیرند. نقد فضای بیرون، نقد نظام اجتماعی كه با میراث های جبهه برخورد می كند، حتی نقد خود آدم های جبهه و قهرمانان سابق آن. وقتی به كارهای ملاقلی پور و حاتمی كیا نگاه می كنیم، همه این نقدها را می بینیم. یعنی هم مثل آژانس شیشه ای نقد فضای بیرون است و همن قد خود آدم ها.

در فیلم موج مرده نظر حاتمی كیا آدم های یك سویه ای را تصویر می كند كه به واقعیت های دیگر توجهی نداشته اند. به بن بست رسیدن در شرایط اجتماعی بعد از جنگ و شرایط هولناك رزمنده هایی كه از جبهه آمده بودند یا آوارگان شهرها بودند، برای امرار معاش تن به هر كاری می دهند. حتی برای تامین معاش خود حاضرند به خارج از كشور هم بروند. این گونه شخصیت ها در فیلم ارتقاع پست حاتمی كیا و فیلم هایی مثل مزرعه پدری ملاقلی پور و آثار دیگر به چشم می خورد. در این فیلم ها، در برابر قهرمان قدسی »هور در آتش « ما با قهرمان دیگری روبرو هستیم كه دیدگاه هایی آرمان گرایانه دارند كه فكر می كنند به خاطر استقلال خودشان حق دارند به همه چیز اعتراض كنند. به هر حال رفته رفته این نقد و اعتراض به مسائل دفاع مقدس و آسیب های جنگ در جامعه، از زبان شخصیت های فیلم گسترش می یابد و همه عرصه ها را در برمی گیرد. چه در حوزه داوری نظام اجتماعی كه میراث دار انقلاب و خون های ریخته شده است و چه در ارتباط با تفكر و منش آدم هایی كه زمانی به عنوان شخصیت های مقدس، نقد ناپذیر شمرده می شدند. به هر حال این روند همچنان ادامه می یابد، تا جایی كه ما نمونه آن را در فیلم »طبل بزرگ زیر پای چپ « می بینیم. این فیلم با این كه در فضایی تئاتری اتفاق می افتد اما بسیار عالی است و دارای ارزش های سینمایی است كه در عین حال نگاه بسیار انتقاد آمیزی هم دارد.

به غیر از ملاقلی پور و حاتمی كیا كه به واسطه حضور در جبهه حق انتقاد را برای خودشان به دست آورده اند، امروز با نسل هایی روبرو می شویم كه به آن ها می توان لقب فیلمسازان روشنفكر داد كه برای جبهه و جنگ فیلم می سازند و برداشت های مختلفی از آن دارند.
در فیلم »پاداش سكوت « ما با زیر لایه هایی از فیلم روبرو می شویم كه در حقیقت یك نوع عذاب وجدان آدمی است. این نوع برداشت یك نوع نگاه ضدجنگ رادیكال محسوب می شود، هر چند فیلم خوب ساخته نشد ولی درباره تحول شخصیت ها صحبت می كند.

نكته مهمی u1603 كه باید بدان اشاره كرد این است كه سینمای ما خیلی زیاد تحت سیطره دولت است. دولت حق خود می داند كه برای آنچه آرمانش است هزینه كند، برای همین در سینمای دفاع مقدس روی فیلم ها سرمایه گذاری می كند كه نگاهی مثبت به جنگ داشته باشند. در برخی فیلم ها مثل »دوئل « هزینه زیادی می كند، ولی نتیجه خوبی حاصل نمی شود. دوئل اشكال فراوانی در فیلم نامه داشت. این فیلم سعی كرد نوعی كشمكش بوجود بیاورد و فضایی كنایه آمیز داشته باشد، ولی هرگز موفق نبود. از سوی دیگر می بینم، فیلمسازانی برای ساختن فیلم انتخاب می شوند كه چون ارتباطی درونی و ملموس با جزئیات جبهه ندارند، فیلم هایی بسیار بد می سازند. این فیلم ها هیچ جنبه واقعی در ارتباط با نگاه نو و برداشت فرا نو ندارند. سال 85 كه به لحاظ حضور فیلم های جنگی آمار خوبی را به خود اختصاص داده بود، آرش معیریان فیلم خوبی ارایه نكرد. هرچند كه نباید به این نوع فیلم ها بی توجهی كنیم اما از سوی دیگر در برخی فیلم ها مثل »اتوبوس شب« ما با شعار تازه در ارتباط با پرداخت شخصیت روبرو می شویم، كه متعلق به فضای امروزی است. یعنی دولت صدام نابود شده و به جای آن دولتی دوست حاكم شده است. سیاست رسمی، دوست دارد بین مردم ایران و عراق علاقه ایجاد شود، در نتیجه فیلمی مبتنی بر دوستی با ملت عراق ساخته می شود. فیلمی كه در سال های پیش هرگز امكان نداشت ساخته شود. البته پیش از این فیلم »طبل بزرگ زیر پای چپ « همین نگاه را دنبال می كرد.

به هر حال ما نباید در ساخت فیلم های دفاع مقدس به شیوه خطی عمل كنیم، چرا كه با این كار نه تنها به آرمان های خود كمك نمی كنیم، بلكه به آن لطمه خواهیم زد. با این حال به نظر می رسد سیر تحول شخصیت در سینما همراه با تحولات اجتماعی بوده است، اگر چه قدری این حركت به كندی انجام شده، اما با توجه به فضاهایی كه در آن زندگی می كنیم، این تغییر كاملاً منطقی و قابل پذیرفتن است.



:: برچسب‌ها: سیر تحول شخصیت در فیلم های دفاع مقدس , فیلم دفاع مقدس ,
ن : علی رضا کریمی
ت : جمعه 23 فروردین 1392
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
feet complaints شنبه 18 شهریور 1396 01:32 ب.ظ
My programmer is trying to persuade me to move to
.net from PHP. I have always disliked the idea because of the expenses.
But he's tryiong none the less. I've been using WordPress on a number of websites for about a year and
am concerned about switching to another platform. I have heard great things about blogengine.net.
Is there a way I can import all my wordpress posts
into it? Any help would be really appreciated!
How do you grow? شنبه 14 مرداد 1396 09:28 ب.ظ
Simply want to say your article is as astounding.
The clearness to your post is simply nice and i could suppose you're knowledgeable in this subject.
Well together with your permission allow me to clutch
your feed to stay updated with approaching post. Thanks
1,000,000 and please carry on the gratifying work.
ameblo.jp شنبه 7 مرداد 1396 10:25 ب.ظ
Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning
this post and the rest of the site is also very
good.
manicure سه شنبه 22 فروردین 1396 06:41 ق.ظ
Excellent blog right here! Additionally your site rather a lot up very
fast! What host are you the usage of? Can I get your affiliate
link in your host? I wish my site loaded up
as fast as yours lol
manicure سه شنبه 22 فروردین 1396 06:26 ق.ظ
At this moment I am going away to do my breakfast, once having my breakfast coming over again to read other news.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
امكانات جانبی